Tuesday, 5 April 2016

PROTON
Kepada : Pemilik dan pembeli kereta Proton 

Saya rasa saya perlu memberikan penjelasan kepada anda kenapakah saya meletak jawatan sebagai Pengerusi Proton.

Saya tidak dilucutkan jawatan oleh pengurusan atau pemilik Proton. Saya mengambil keputusan demi Proton, saya harus meletak jawatan. Maka, saya tidak berdendam dengan Proton atau saya inginkan Proton gagal setelah saya meletak jawatan.

Ini kerana Proton seolah-olah mempunyai masalah dengan Kerajaan dan atas sebab-sebab yang tidak diketahui penjualan kereta Proton menjunam.

Saya tahu saya tidak dialu-alukan oleh Kerajaan. Saya tidak mahu menjadi penyebab ketidakupayaan Proton membangun semula.

Saya mahu melihat Proton bangun semula dan berjaya.

Jadi, tolong, pembeli dan pemilik kereta Proton jangan balas dendam kepada Proton kerana saya tidak lagi Pengerusi Proton. Tolong teruskan menyokong Proton.

Proton mempunyai idea bagus dalam memperkenalkan model baharu yang berkualiti. Bulan ini akan dilancarkan Perdana baharu. Pada akhir tahun ini, akan dilancarkan Persona dan Saga baharu.

Proton tidak boleh mengharap sebarang bantuan daripada Kerajaan.

Hanya pemilik dan peminat Proton boleh membantu Proton. Jadi, tolong Proton, pembuat kereta nasional anda.

1.   Saya bukan lagi Pengerusi Proton. Bagaimanapun, terdapat keperluan untuk saya menyatakan fakta.

2.   Pertama, Proton kini milik persendirian setelah setiap sahamnya dibeli dengan harga RM5.50 (harga asal adalah RM2.95, semasa pembidaan telah ditingkatkan harganya) oleh Khazanah dan beberapa pemegang saham lain. Khazanah sepatutnya memegang saham untuk orang Melayu tetapi kini ia mewakili Kerajaan. Proton bukan GLC (Syarikan milik Kerajaan).

3.   Dahulu, polisi Kerajaan menggalakkan penggunaan barangan buatan tempatan. Kesemua kereta yang dibuat atau dipasang di Malaysia berhak mendapat rebat duti eksais berdasarkan peratus barangan tempatan yang digunakan. Kebanyakkan kereta luar negara yang dipasang di Malaysia mengandungi 30%-40% barangan tempatan. Proton menggunakan hampir 90% barangan tempatan. Jadi, rebat untuk Proton adalah tinggi. Ini bukan keistmewaan untuk Proton sahaja. Kesemua kereta luar negara dan dalam negara mendapat keistimewaan ini. Penggunaan barangan tempatan meningkatkan kos pengeluaran kereta. Ini kerana penghapusan elaun oleh kereta luar negara rendah daripada kos barangan tempatan.

4.   Kerajaan mendakwa bahawa telah menyediakan geran, pelbagai bentuk bantuan termasuk cukai diketepikan berjumlah RM13.9 bilion.

5.   Rekod Proton berikut menunjukkan kebanyakan jumlah ini termasuk dalam cukai diketepikan:

(1)  RM 1.320 juta sebagai cukai intensif kepada Proton dan bukan kereta nasional.
(2)  RM 773.8 juta dalam bentuk geran R&D, geran Khas, pakej rangsangan, layak untuk semua pembuat automotif.
(3)  RM 12,536.6 juta insentif yang disesuaikan, juga layak untuk semua pemain automotif.


Jumlah sumbangan Kerajaan dari tahun 1985 hingga kini adalah RM 14, 631.4 juta.

Perincian no. (1), (2) dan (3) dilampirkan.


Jumlah sumbangan Proton kepada Kerajaan sejak tahun 1985 adalah RM24, 905 juta.


Berikut adalah pecahan jumlah:
(i)   Cukai eksais dari tahun 1985 adalah sebanyak RM11,785 juta
(ii)  Cukai jualan dari tahun 1985 adalah sebanyak RM9,470 juta
(iii) Cukai korporat dari tahun 1985 adalah sebanyak RM1,410 juta
(iv) Duti import dari tahun 1985 hingga 2008 adalah sebanyak RM1,403 juta
(v)  GST dari 1/4/2015 adalah sebanyak RM28 juta.


Berjumlah RM24,095 juta



Jelas menunjukkan Proton telah membayar lebih banyak kepada Kerajaan daripada Kerajaan membayar kepada Proton.


Suntikan modal oleh Kerajaan dalam 2 dana berjumlah RM400 juta. Jumlah ini telah dibayar balik sepenuhnya kepada Kerajaan. Malah, Proton telah membiayai keseluruhan tapak di Tanjung Malim sebanyak RM1.8 bilion dengan menggunakan wang Proton yang pada waktu mempunyai RM4 bilion.


6.   Juga, Proton telah memberikan pekerjaan secara langsung kepada 12,000 pekerja pada satu-satu masa dan 250,000 orang secara tidak langsung. Proton telah mengurangkan pengaliran wang keluar dengan kemungkinan berjumlah lebih daripada 100 juta.


7.   Vendor juga telah menyediakan pekerjaan dan mengurangkan pengaliran wang.

8.   Kita boleh melupkan kebolehan kejuruteraan kerana kini polisi kita menggalakkan import.

9.   Secara kebetulan, kesemua negara yang mengimport kereta ke Malaysia mengenakan halangan tarif dan halangan bukan tariff yang menyebabkan Proton tidak dapat diimport ke dalam negara mereka. Ini bertentangan dengan polisi kita yang membenarkan kemasukan kereta luar negara ke Malaysia dengan sekatan minimum atau tanpa sebarang sekatan.

10.  Harus diperhatikan Proton harus bersaing dalam pasaran domestik dengan jenama seperti Toyota (10 juta setiap tahun), kereta buatan Korea Selatan (5 juta setiap tahun), kereta buatan Jerman (6 juta setiap tahun) dan lain-lain.

11.  Syarikat-syarikat ini mampu bertahan jika mengalami kerugian di Malaysia dan boleh menanpung kerugian dengan jualan kereta di negara lain. Selain daripada skala ekonomi, Proton tidak dapat memasuki pasaran luar negara kecuali ke negara miskin dengan Jumlah Industri rendah.

12.  Hari ini Kerajaan tidak mempunyai kebanggan terhadap produk nasional. Import menjadi murah dan pengguna lebih ramai daripada pengeluar. Dalam negara demokrasi angka dikira. Jadi, jumlah angka lebih penting daripada membangunkan kereta nasional.

Sumber : Blog Chedet
Ditulis oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad
Tarikh ditulis : 5hb April 2016
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel: terataigenius@gmail.com