Thursday, 5 May 2016

SAGA 1MDB (BAHAGIAN II)

1.   1MDB dikatakan mengikut nasihat penasihat syarikat iaitu Perdana Menteri dan membeli tanah milik Kerajaan di Kuala Lumpur dengan harga RM60/kps di kawasan di mana tanah berhampiran dijual dengan harga tinggi sebanyak RM7000/-kps. Najib yang juga Menteri Kewangan seharusnya menjual tanah milik Kerajaan dengan harga sehampir dengan harga pasaran. Menjual tanah Kerajaan dengan harga RM60/kps telah menyebabkan Kerajaan kehilangan banyak wang. 

2.   Secara jelas menunjukkan konflik kepentingan apabila Menteri Kewangan menjadi Penasihat 1MDB. Jika bukan Najib yang meluluskan penjualan ini, maka siapakah yang meluluskannya? Pegawai yang terbabit dalam meluluskan penjualan ini harus didakwa di atas kerugian wang Kerajaan.  

3.   Tanah ini kemudiannya dinilai semula supaya jumlah aset 1MDB ditambah kepada RM50 bilion Ringgit.

4.   Juga, tanah lapangan terbang Sungai Besi dijual kepada 1MDB. Berapa harganya tidak diketahui namun 1MDB ialah pemilik tanah tersebut dan telah membuat persiapan untuk memindahkan pengkalan tentera ke Subang. Menilai semula ini akan meningkatkan aset 1MDB. Sekali lagi, Kerajaan kehilangan banyak wang.

5.   1MDB menjual sebahagian daripada tanah di Jalan Tun Razak kepada Tabung Haji dengan harga RM3000 kps. Maka, dana yang dikhususkan untuk menghantar bakal jemaah digunakan untuk membayar hutang 1MDB. Ini tidak adil kepada bakal jemaah yang kebanyakkan kurang kemampuan.

6.   Tanah di Pulau Pinang juga dibeli dengan harga tinggi daripada harga pasaran. Tanah ini diduduki oleh hampir seribu setinggan. Selain itu, Pulau Pinang diperintah oleh parti pembangkang. Tidak mungkin pembangunan yang dirancang untuk tanah ini akan diluluskan.

7.   1MDB akan kehilangan lebih banyak wang dengan pembelian ini.

8.   Kesemua pelaburan 1MDB tidak memberi sebarang keuntungan. 1MDB tidak mampu membayar pinjaman sebanyak RM42 bilion. Ini bukti penipuan dan tiada penjelasan mengenai kehilangan wang. Dakwaan bahawa wang tersebut telah dilabur secara bijak dan sedang memberikan keuntungan tidak boleh disahkan. Tiada bukti dokumen yang menunjukkan di manakah wang itu disimpan.

9.   Keyakinan bahawa 2.6 bilion Ringgit dalam akaun peribadi Najib adalah daripada 1MDB tidak dinafikan secara kredible.

10.  Apa yang nyata adalah Najib tidak menyaman Wall Street Journal yang mendedahkan salah laku oleh 1MDB dan Najib sendiri membuktikan bahawa apa yang didedahkan oleh surat khabar tersebut adalah benar. Maka, kegagalan menyaman Sarawak Reports mengenai 1MDB dan wang sebanyak ASD681 juta dalam akaun peribadinya.

11.  Ini hanya sebahagian kisah 1MDB. Terdapat banyak lagi skandal membabitkan 1MDB dibandingkan dengan mana-mana dana dalam sejarah Malaysia. Ini adalah sebahagian daripada sebab kenapa Najib harus berhenti menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Sumber : Blog Chedet
Ditulis oleh : Tun Dr Mahathir Mohamad
Tarikh ditulis : 5hb Mei 2016
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail com


SAGA 1MDB (BAHAGIAN 1)

1.   1MDB bukanlah dana kekayaan seperti yang digembar-gemburkan, kecuali untuk satu juta Ringgit wang yang disumbangkan oleh Kerajaan, baki sebanyak RM42,000,000,000 (empat puluh dua ribu juta) ialah wang pinjaman. Wang dipinjam tidak boleh dianggap atau diklasifikasikan sebagai kekayaan. Ia ialah tanggungan yang ditanggung oleh 1MDB atau gagal membayar kembali, Kerajaan terpaksa membayar jumlah wang yang dipinjam bersama-sama dengan faedah yang dikenakan. Jumlah yang harus dibayar balik amat besar dan jika Kerajaan tidak dapat bayar kembali, Kerajaan akan menjadi muflis. Ini yang berlaku kepada Greek.

2.   Kemungkinan ini berlaku meletakkan tanggungjawab besar kepada pengurusan 1MDB dan terlepas pandang oleh Kerajaan serta dengan jelas menunjukkan pihak eksekutif 1MDB dan lembaga 1MDB tidak menjalankan tanggungjawab mereka dengan serius.

3.   Shahrol, KPE 1MDB telah meminjam lima bilion Ringgit daripada bank-bank tanpa pengetahuan dan kelulusan daripada Lembaga Pengarah.

4.   Pinjaman ini melibatkan kadar bunga tinggi. Dalam satu kes, Goldman Sachs dibayar komisen sebanyak 10% kerana berjaya mendapatkan pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 5.9%. Ini bermakna 1MDB memdapat 90% daripada jumlah pinjaman tetapi harus membayar balik untuk jumlah pinjaman sebanyak 100%. Ia sama dengan jumlah pinjaman.

5.   Wang yang dipinjam digunakan untuk membeli loji jana kuasa dengan harga tinggi daripada harga pasaran. Lesen untuk beberapa loji menghampiri tamat tempoh. Jika dibeli selepas tamat tempoh, loji ini dapat dibeli dengan harga rendah pasaran. 

6.   Akan tetapi, pihak pengurusan tidak peduli untuk mendapatkan harga terbaik. Akibatnya, 1MDB menanggung lebih daripada satu bilion Ringgit apabila loji-loji tersebut dijual kepada China.

7.   Terdapat dua kes di mana Shahrol bertindak tanpa kelulusan daripada Lembaga Pengarah 1MDB. Beliau menandatangani usaha sama (JV) dengan Petro Saudi tanpa menjalankan usaha wajar yang betul dan intensif. Kemudian, sekali lagi tanpa kelulusan daripada Lembaga Pengarah, beliau melabur ASD 1 bilion ke dalam JV tersebut. 

8.   Pelaburan sebegini besar memerlukan usaha wajar yang mendalam dan meluas sebelum memohon kelulusan daripada Lembaga Pengarah. KPE tidak mempunyai kuasa untuk membuat pelaburan berjumlah sebegini besar. Akan tetapi, ini yang beliau lakukan.

9.   Tidak dapat dibayangkan, sebanyak tiga kali KPE, Shahrol bertindak sedemikian tanpa mengikut undang-undang syarikat. Dalam memorandum syarikat, Seksyen 117 menyatakan segala urusan harus memperoleh kelulusan daripada Penasihat 1MDB, iaitu oleh Dato Sri Najib, Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

10.  Mungkin Shahrol berani bertindak demikian tanpa kelulusan Lembaga Pengarah tetapi tidak dapat dibayangkan beliau berani bertindak demikian tanpa kelulusan Najib. Tanggungjawab yang disebabkan oleh tindakan Shahrol sudah semestinya dibuat selepas, atau di atas arahan Najib, Penasihat syarikat. Jika tidak, sudah pasti beliau dimarah atau dipecat oleh Najib.

11.  Kemudian, 1MDB tidak dapat membayar faedah untuk pinjaman sebanyak dua bilion Ringgit. Pinjaman telah bertambah kepada RM 50 bilion kerana meminjam secara berterusan. Penambahan jumlah pinjaman ini direkodkan dalam laporan PAC.

12.  Kemudian, dilaporkan Najib mempunyai ASD 681 juta bersamaan dengan 2.6 bilion Ringgit Malaysia dalam akaun peribadi dan akaun rahsia dalam AmBank. Perdana Menteri Malaysia tidak harus mempunyai sebegini banyak dalam akaun peribadinya. Beliau seharusnya menolak sebarang hadiah sebegini besar. Walaupun, ia bukan satu jenayah namun secara moral ia adalah salah.

13.  Pada mulanya, Dato Sri Najib menafikan kebenaran laporan tersebut. Beliau berkata beliau bukanlah begitu bodoh sehingga memasukkan sebegini banyak wang dalam akaunnya. Kesemua konco-konconya mengiyakan kata-katanya.

14.  Kemudian beliau mengaku beliau mempunyai 2.6 bilion Ringgit dalam akaun peribadinya tetapi wang itu adalah hadiah. Kemudian, beliau menerangkan ia adalah derma daripada seorang Arab kerana tindakannya menentang IS dan usaha beliau terhadap agama Islam.

15.  Kemudian orang Arab menjadi seorang putera Arab dan menjadi mendiang Raja Arab Saudi.

16.  Tiada satu penjelasan beliau boleh dipercayai. Tiada siapa sanggup mendermakan sebegini besar wang kepada sesiapa pun walaupun beliau telah melakukan perkara baik untuk agama Islam atau untuk perkara-perkara lain. Apa yang boleh dipercayai ialah wang itu berasal daripada 1MDB, satu-satunya sumber kewangan yang boleh disaluri oleh Najib. Sudah tentu beliau menafikannya tetapi beliau tidak memberikan sebarang bukti dalam bentuk dokumen untuk membuktikan wang itu tidak berasal daripada 1MDB.

17.  Kemudian IPIC yang dilantik sebagai penjamin untuk hutang yang diambil oleh 1MDB membuat kenyataan kepada pihak berkuasa di London bahawa 1.7 bilion yang sepatutnya dibayar kepada mereka tidak dibayar oleh 1MDB maka ia enggan membayar faedah berjumlah RM50 juta untuk hutang yang diambil oleh 1MDB.

18.  1MDB berkata ia telah bayar kepada anak syarikat IPIC bernama Aabar PJS Ltd (British Virgin Islands).

19.  IPIC berkata Aabar PJS Ltd (BVI) bukan syarikat milik IPIC walaupun ia mempunyai sebuah syarikat yang namanya hampir sama iaitu Aabar PJS Ltd dan syarikat ini tidak menerima sebarang bayaran daripada 1MDB. IPIC membayangkan 1MDB membuat pembayaran kepada sebuah syarikat yang tidak wujud.

20.  Terdapat cadangan bahawa telah berlaku pernipuan tetapi Arul, KPE 1MDB mengaku mungkin 1MDB telah membuat pembayaran kepada syarikat salah. Akan tetapi, 1MDB menggesa IPIC membayar faedah berjumlah RM50 juta kerana ia adalah penjamin untuk pinjaman tersebut. 1MDB tidak akan bayar.

21.  Penjamin boleh membayar sekiranya 1MDB benar-benar tidak mampu untuk membayar. Akan tetapi, penjamin tidak akan bayar hanya kerana 1MDB enggan bayar. Lagipun, IPIC, sebagai penjamin, tidak dibayar ASD 1.7 bilion yang sepatut diterima.

22.  Kedua-dua IPIC dan 1MDB enggan membayar faedah pinjaman maka akan terdapat keingkaran. Ini akan melibatkan pinjaman lain yang diambil oleh 1MDB. 1MDB dimiliki penuh oleh Kementerian Kewangan maka keingkaran akan melibatkan kewangan Kerajaan. Kerajaan tidak akan dapat membuat sebarang pinjaman lagi.

23.  Pihak Kerajaan akan mengalami kewangan defisit yang akan membawa kepada muflis jika pinjaman tidak dibayar.

24.  Sementara itu, wang di dalam akaun bank Najib dikatakan telah dipindahkan ke bank di Singapura. Singapura dikatakan telah membekukan akaun milik beberapa orang yang disyaki terlibat dalam pengubahan wang haram sementara siasatan dilakukan. Walaupun tidak disebut akaun bank yang dibekukan adalah milik Najib namun Singapura sebagai pusat kewangan tidak boleh dilihat sebagai menutup kes pengubahan wang haram.

25.  Bank Negara telah membuat laporan mengenai wang Najib di dalam AmBank dan diserahkan kepada Peguam Negara. Akan tetapi, Peguam Negara telah menolak laporan tersebut dengan mendakwa tiada sebarang salah laku dilakukan oleh Perdana Menteri. Laporan oleh SPRM juga telah ditolak oleh P.N. Kandungan laporan-laporan ini telah dijadikan sebagai rahsia rasmi untuk dihalang dijadikan bacaan umum. Akan tetapi, OSA bukannya untuk melindungi jenayah.

Sumber : Blog Chedet
Ditulis oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad
Tarikh ditulis : 4hb Mei 2016
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail.com