SPRM : TIADA PEMBERI, TIADA PENERIMA
Kuala Lumpur : Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggesa sektor swasta agar proaktif dalam menangani rasuah dengan tidak menawarkan rasuah.
"Jika tidak ada pemberi, maka tidak ada penerima. Dengan ini, pesanan saya kepada mereka yang berada di sektor swasta adalah berhenti memberi rasuah walaupun sektor awam meminta daripada sektor swasta, jangan beri, kata Pengarah SPRM Bahagian Forensik, Datuk IG Chandran di sesi kedua 2014 CPA Kongress dalam 'Driving a Competitive Future'.
"Pihak syarikat harus bersedia untuk kehilangan beberapa kontrak, jika mereka mendapati terdapat elemen rasuah. Akhirnya, prinsip beretika akan berjaya," katanya.
Panel ini dikendalikan oleh penerbit dan Ketua Pegawai Eksekutif The Edge Media Group Ho Kay Tat. Dua lagi panel adalah pengarah utama kumpulan AMMB Holdings Bhd Ashok Ramamurthy dan Ketua Displin Pemasaran Monash University Malaysia Associate Professor Brian Low.
Chandran mengakui ketiadaan garis panduan untuk menangani rasuah dalam Keperluan Penyenaraian Dalam Bursa Malaysia (Bursa Malaysia's Listing Requirement).
"Terdapat satu bahagian dalam pengurusan korporat (di dalam Keperluan Penyenaraian) tetapi ia tidak menyentuh mengenai rasuah," katanaya.
Bab 15 dalam Keperluan Penyenaraian Bursa menggariskan cara pengurusan korporat menyentuh perilaku lembaga pengarah, juru audit, pendedahan dan audit dalaman.
Chandran menegaskan kekurangan pendedahan mengenai polisi anti memberi rasuah dan anti menerima rasuah serta langkah-langkah untuk menanganinya dalam laporan tahunan kebanyakan syarikat yang disenaraikan di bursa saham.
Beliau berkata, syarikat-syarikat multinasional harus mengambil polisi tidak memberi hadiah untuk menangani amalan memberi rasuah sambil memberi contoh Petroliam Nasional Bhd (Petronas). "Petronas telah memperkenalkan polisi tidak memberi hadiah di pejabatnya...... tahun ini menyaksikan tiada hadiah dihantar dan diterima."
Chandran juga mengecam sikap beberapa syarikat menutup kes rasuah yang berlaku dalam syarikat mereka demi untuk menjaga imej mereka.
Banyak hal berkait rapat dengan kepimpinan syarikat (dalam menguruskan amalan anti rasuah). Kebanyakan syarikat menyekat maklumat mengenai kes rasuah kerana mereka tidak mahu mencemari imej mereka," beliau berkata sambil menambah terdapat pihak bank dan peguam membantu pihak syarikat mempermudahkan amalan rasuah ini.
"Mereka inilah mengokestra dan mereka dokumen yang memudahkan pengaliran wang," beliau menambah.
Sehingga hari ini, SPRM telah menerima 12,000 hingga 14,000 aduan dengan 1,000 aduan dilabelkan sebagai "penyiasatan yang boleh diteruskan" bermaksud kes-kes mempunyai bukti kukuh dan boleh dipercayai.
Ashok berkata beliau optimistik mengenai perkembangan sektor perbankan negara, cabaran dalam mengekalkan bakat, latihan dan pelaburan dalam teknologi.
"Strategi sekarang adalah mengekalkan bakat yang terbaik dalam industri terutama sekali bakat keusahawanan yang boleh memacu bank ke tahap yang lebih tinggi. Pekerja adalah aset syarikat yang terbaik," kata Ashok.
Beliau juga menegaskan kepentingan pelaburan dalam teknologi terbaharu kerana pelanggan sekarang membuat pelbagai saluran transaksi.
Sementara itu, Ho berkata kemahiran dalam bahasa Inggeris merupakan salah satu kunci utama memacu persaingan ke tahap lebih tinggi. "Contohnya, kriteria utama yang saya cari apabila menemuduga calon adalah kemahiran bertutur dalam bahasa Inggeris. Memang sukar jika kemahiran bertutur dalam bahasa Inggeris tidak menepati tahap yang diperlukan," katanya.
Sumber : The Edge
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail.com
Comments
Post a Comment