Skip to main content
KEADILAN BARAT / PERKASA

1.   Saya menentang peperangan. Saya menentang membunuh orang. Saya tidak fikir itu cara Islam. Maka, saya menyertai rakyat Perancis berkabung di atas kematian 12 orang pekerja Charlie Hebdo.

2.   Saya mengutuk pembunuhan ini. Tetapi saya juga mengutuk pembunuhan rakyat Iraq, rakyat Afghan, orang Arab dan lain-lain. Mereka tidak melakukan apa-apa terhadap askar atau pada keluarga mereka. Sekurang-kurangnya bayi, kanak-kanak, orang sakit dan yang berumur, tidak melakukan apa-apa yang membolehkan mereka dibunuh. Tetapi mereka ini dibunuh. Tiada sesiapa menunjukkan rasa simpati mereka terhadap keluarga mereka di atas kehilangan anggota keluarga mereka.

3.  Adakah orang Iraq, orang Afghan dan orang Arab Palestin bukan manusia? Adakah membunuh ratusan ribu mereka ini dibolehkan tetapi tidak boleh membunuh 12 orang Perancis? Jika mereka mempunyai seorang pemimpin yang teruk, adakah rakyat negara itu harus dibunuh, memusnahkan negara mereka dan memulakan perang saudara.

4.   Saya tidak meminta keadilan daripada mereka yang hebat. Yang hebat selalunya betul. Tetapi jangan mengajar kami mengenai hak asasi manusia, mengenai hak untuk menghina orang lain, mengenai kebebasan bersuara dan kebebasan media. Teruskan membunuh orang yang kamu label sebagai pengganas bersama-sama dengan ratusan ribu orang. Itulah keadilan.

5.   Sejarah berulang kembali. Kamu membunuh jutaan penduduk tempatan kerana kamu mahukan tanah mereka. Tiada perubahan. Kamu masih membunuh mereka untuk menghapuskan pemimpin mereka supaya mereka menjadi demokratik. Itu adalah misi hebat. Rakyat harus faham dan menghargainya. Anda benar-benar membantu.

6.   Terdapat 1.4 billion Muslim di dunia. Kebanyakan daripada mereka menerima nasib mereka. Tetapi dua orang Muslim membunuh penyeksa mereka kerana memburukkan nabi mereka. Ini tidak boleh tolak ansur. Bunuh mereka. Kemudian, cari yang lain. Keadilan (cara barat) akan terlaksana.

PERKASA

7.   Dalam perkara lain, terdapat laporan menyatakan bahawa saya telah "berpisah" dengan Perkasa kerana saya "kurang selesa dengan arah tuju kumpulan tersebut".

8.   Saya perlu nyatakan bahawa tidak ada sebab untuk saya menjauhkan diri daripada Perkasa. Sebagai permulaan, saya tidak bersama dengan mereka secara rasmi.

9.   Bagaimana pun, saya mengaku bahawa saya menyokong pendapat mereka. Terutama sekali, apabila memberi reaksi kepada pendapat pihak pelampau bukan Melayu.

10.  Semasa saya menjadi Perdana Menteri, kumpulan seperti ini tidak wujud. Perkasa tidak akan wujud jikalau tidak berlaku peningkatan pendapat pihak pelampau dalam kalangan bukan Melayu, mempersoalkan hak dan keistimewaan orang Melayu, pada masa sama, orang Melayu tidak mempersoalkan hak atau menafikan keistimewaan bukan Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan.

11.  Mungkin saya pernah berkongsi idea dan pendapat saya dengan Perkasa yang secara kebetulan bersamaan dengan pendapat mereka.


Sumber : Chedet blog
Ditulis oleh : Tun Dr Mahathir Mohamad
Tarikh ditulis : 19hb. Januari 2015
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is