Contengan hiburan
Contengan Google bukan untuk dijual tetapi ia hanya digunakan untuk tujuan sambutan, kata ketua pasukan.
Ahli pasukan di sebalik tabir contengan Google yang terkenal, aneh dan ganjil ini menerima ratusan permintaan dari seluruh dunia mengenai cara pihak syarikat Google harus mengubah kesediaadaan logo Google di laman utama mereka.
Walaupun contengan ini bersifat bebas dan kreatif, namun ahli pasukan Google terpaksa menolak sesetengah permintaan.
"Walaupun seorang presiden atau perdana menteri mahukan sebuah contengan dan sekiranya ia tidak mengikut prinsip kami, kami terpaksa berkata tidak," kata Ryan Germick, 34, ketua pasukan.
Satu perkara yang pasti ialah contengan ini bukan bertujuan komersil dan bukan untuk memperoleh pendapatan untuk pihak syarikat.
"Hampir setiap hari kami diminta untuk meletakkan iklan contengan di laman utama Google dan kami sentiasa menghormati masa dan pengguna kami, tidak menggunakan ruang contengan Google ini sebagai satu ruang untuk komersil atau ruang promosi. Ianya lebih bersifat hiburan dan berbaloi untuk diketengahkan," kata Germick. Beliau berkata demikian menerusi persidangan video dengan pihak media Asia baru-baru ini. Beliau berada di Beijing untuk berucap di 2015 Geekpark Innovation Festival.
Germick berkata : "Mengikut definisi kami, contengan ini bersifat gurauan. Kami menggunakan logo korporat terkenal ini dan bermain-main dengan logo tersebut untuk tujuan menceriakan perayaan. Kami fikir terdapat cara yang lebih nuansa dan cara sensitif untuk berurusan dengan topik yang tragis.
"Kami tidak mahu memperingati dengan cara yang akan melukakan hati orang lain. Contengan ini disimpan untuk tujuan hiburan dan perayaan."
Beliau menambah, "Contengan sepatutnya seperti memberi hadiah kepada para pengguna".
Memang selaras dengan usaha mereka mahu memberi hadiah kepada para pengguna, contengan pertama yang dihasilkan ialah pada 1998 telah memberi kegembiraan dan hiburan kepada ratusan juta pengguna global.
Melayari lama utama Google yang berwarna putih dihiasi dengan contengan yang mengikut tarikh serta bersifat positif. Contengan ini memaparkan hari ulang tahun, memberi penghormatan atau untuk upacara penting.
Dalam sebuah contengan, pengguna boleh bermain permainan video klasik PacMan, juga memperingati harijadi mendiang pelakon Audrey Hepburn dengan illustrasi berwarna merah jambu, hitam dan putih yang dapat menggambarkan kecantikan beliau. Pilihan untuk membentuk contengan Google tidak terhad.
Terdapat lebih daripada 2,500 buah contengan dengan 400 buah contengan dicipta pada tahun lalu oleh pasukan seramai 16 orang yang ditempatkan di ibu pejabat Google di California.
Germick dilantik menjadi ketua pasukan sejak 2011. Beliau menyertai Google pada 2006 sebagai seorang pereka. Beliau mula memperkenalkan contengan Google dari tahun 2008 dan ahli pasukan untuk mencipta contengan mula berkembang dan kesukaran illustrsi juga mula berkembang daripada imej ringkas ke permainan interaktif.
Sebuah contengan mengambil masa dari dua jam hingga ke beberapa bulan untuk dihasilkan, bergantung kepada mesej yang ingin digambarkan termasuk animasi atau permainan.
Tanpa mendedahkan jumlah tertinggi pengguna Google untuk contengan yang paling popular, Germick berkata antara contengan yang paling digemari adalah termasuk contengan interaktif Les Paul pada 2011 yang memaparkan sebuah gitar elektrik di mana pengguna boleh memetik gitar tersebut dan mencipta tiun mereka sendiri.
Gambar ; Contengan gitar Les Paul
Kebiasaanya, contengan ini dipaparkan hanya untuk sehari sahaja kecuali contengan Les Paul yang dikekalkan untuk hari kedua berikutan 'permintaan tinggi'.
Ada juga contengan dikhususkan untuk sesebuah negara - ini untuk laman utama tertentu.
Dengan skop kerja yang menyenangkan atau menghiburkan, nampaknya Germick dan pasukannya mempunyai salah satu pekerjaan yang menghiburkan di dunia.
"Ia adalah kerja yang amat memuaskan tetapi memerlukan kerja keras. Pasukan kami termasuk 10 orang pereka illustrasi mereka hampir satu contengan dalam seminggu.
Bagi saya, apa yang benar-benar menggembirakan ialah berada di proses yang kreatif lagi asli - kami tidak cuba membuat duit atau mencapai satu agenda khusus," katanya.
Jumlah contengan untuk tahun ini telah dirancang oleh pasukannya, tetapi, beliau enggan mendedahkannya.
"Prinsip pertama contengan ialah ia bertujuan sebagai kejutan dan menggembirakan............ dan ia tidak lagi menjadi kejutan jika saya mendedahkan rahsia kami."
Sumber : The Star - 29hb. Januari 2015
Ditulis oleh : Gurveen Kaur
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel :terataigenius@gmail.com
Comments
Post a Comment