Skip to main content
LEGASI

1.   Baru-baru ini, sahabat saya melawat saya di pejabat. Ketika saya menjadi PM, saya banyak membantu beliau, bukan dengan wang atau projek tetapi dengan memudahkan proses birokrasi untuk projeknya. Hasilnya, beliau menjadi ahli pendidikan yang sangat berjaya dan mampu mengembang ke luar negara. Saya menganggap bantuan saya penting kerana kadang-kala proses birokrasi boleh melengahkan atau menjadi penghalang. Saya berbuat begini kepada semua orang dan mereka amat berterima kasih terutama sekali sahabat saya ini.

2.   Sekali-sekala beliau akan datang berjumpa dengan saya untuk berbincang mengenai isu semasa. Beliau bimbang dengan polisi dan persembahan Kerajaan Najib. Beliau meminta saya berbuat sesuatu.

3.   Akan tetapi, kunjungan beliau kali ini menunjukkan beliau telah berubah.

4.   Beliau meminta saya berulang kali agar tidak 'menyerang' PM. Saya menjelaskan kepada beliau kenapa saya berbuat demikian. Akan tetapi, beliau terus meminta saya berhenti daripada usaha saya menyoal kepimpinannya mengenai skandal kewangan.

5.   Beliau memberi amaran bahawa jika saya meneruskan lagi, saya akan kehilangan legasi saya. Saya memberitahunya, apa yang orang fikir mengenai legasi saya, jika ada, tidak penting. Saya risau mengenai apa yang sedang berlaku dalam negara. Reputasi baik kita sedang dihakis.

6.   Beliau mengulangi beberapa kali yang saya akan kehilangan legasi saya. Saya benar-benar menghargai kebimbangannya. Beliau adalah sahabat saya dan saya rasa beliau mengambil berat mengenai saya.

7.   Kami berpisah sebagai sahabat.

8.   Kini saya lebih memahami kenapakah beliau berkata mengenai saya akan kehilangan legasi saya. Beliau telah diberi tugas untuk mencela saya, memusnahkan apa yang beliau gelar sebagai legasi saya. Saya fikir beliau dan bossnya percaya bahawa jika saya menjadi tidak popular maka saya kritikan saya mengenai kenakalan membabitkan 1MDB tidak akan dipeduli oleh orang ramai.

9.   Kini, kita boleh melihat kempen baharu dan agresif untuk mencela saya dan menunjukkan bagaimana rakyat menyokong PM. Sudah tentu, sejumlah besar wang sedang dibelanjakan untuk kempen ini. Sahabat saya kini dibawa masuk ke dalam Pejabat Perdana Menteri dan beliau sedang bekerja keras untuk menutup kesalahan 1MDB. Kini, muka surat pertama surat khabar utama menyiarkan penjelasan cara dana pinjaman dibelanjakan. Ia membawa jumlah sebanyak RM42 billion. Dahulu, segala kritikan tidak dipedulikan. Seterusnya, polisi berdiam diri menjadi amalan. Kini, Najib dinasihatkan untuk memberi penjelasan. Bagaimana pun, beliau telah kehilangan peluang untuk menjelaskan kerana tidak muncul dalam forum "Nothing to Hide".

10.  Memang tiada penjelasan mengenai kehilangan wang yang dikatakan telah dibawa balik dari Kepulauan Cayman - enam billion AS Dollar. Tiada penjelasan mengenai penafian bank Swiss yang ia telah menerima wang daripada 1MDB. Tiada penjelasan mengenai dakwaan Arul yang menyatakan bahawa beliau sendiri telah melihat wang tunai tersebut dan PM menjelaskan bahawa tiada sebarang wang tunai. Kini, wang tunai telah menjadi unit. Unit apa? Tiada penjelasan mengenai ketidak mampuan untuk membayar bunga sebanyak 2 billion Ringgit sehinggalah Ananda menderma atau meminjamkan 2 billion Ringgit. Tiada penjelasan kenapakah 1MDB memerlukan pelaburan sebanyak ASD 1 billion daripada IPIC untuk membayar hutang kepada Bank Deutsche apabila pelaburan sebanyak 42 billion Ringgit telah dibuat. Apakah tiada pulangan menerusi pelaburan tersebut? Terdapat banyak persoalan yang tidak dijawab.

11.  Bekas sahabat saya harus berusaha lebih kuat untuk mencela saya jika beliau mahu mendapat anugerah dll.


Sumber : Blog Chedet
Ditulis oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad
Tarikh ditulis : 5hb. Jun 2015
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is