Skip to main content
Siapakah mengasaskan Kuala Lumpur?

MENCARI JAWAPAN : Siapakah pengasas sebenar Kuala Lumpur? Adakah Sutan Puasa, Yap Ah Loy atau Raja Abdullah? Perkara ini dibangkitkan oleh pakar warisan dan penulis Abdur-Razzaq Lubis. Beliau sedang menulis buku bertajuk Sutan Puasa : Founder of Kuala Lumpur 1800s - 1908.



Pada bulan September 2013, Abdur-Razzaq Lubis telah menulis satu kertas kerja mengenai Sutan Puasa untuk Journal of Southeast Asian Architecture di Singapura dan buku mengenai subjek itu dalam proses penghasilan.



Ia akan membabadkan sejarah perihal Sutan Puasa yang berhijrah dari Mandailing di Sumatra dan akhirnya menempat dan mengasaskan Kuala Lumpur dalam tahun 1830-an. Sejak penubuhannya, Kuala Lumpur merupakan tambatan tepi sungai dan menjadi penempatan pelombongan di kawasan pedalaman.



Perkembangan Kuala Lumpur sebagai pusat perdagangan dan pusat komersil dipelopori oleh sifat kepimpinan usahawan oleh Sutan Puasa. Pada tahun 1850, sudah terdapat dua buah jalan perniagaan di bawah pemerintahan kolonial yang dinamakan Market Street dan Java Street. Sutan Puasa tinggal di Ampang Street sebelum berpindah ke Batu Road dan akhirnya berpindah ke Chow Kit Road.



Jika kita mengkaji maklumat kontemporari, percanggahan pendapat mengenai keberasalan dan bapa pengasas Kuala Lumpur semakin jelas. Ilmuwan, penulis dan pengkritik budaya yang tinggal di London, Ziauddin-Sardar berkata : "Tanggapan sebenar sejarah konvensional mengenai Malaya adalah sebaliknya. Permulaan Kuala Lumpur bergantung kepada inspirasi corak kemantapan daya usaha orang Melayu."



Eric Thompson, pembantu professor di Department of Sociology of the National University of Singapore lebih hampir dengan konvensyen sejarah.



"Sama seperti banyak tempat yang dinamakan dengan nama Melayu, tapak itu dinamakan mengikut lanskapnya iaitu kuala sungai yang berlumpur atau 'kuala lumpur'.



Pada tahun 1859, pedagang Cina bersama-sama dengan pedagang Mandailing (dari Sumatra) menjadikan tapak ini sebagai pusat perdagangan apabila aktiviti pengeksportan timah bermula dari kawasan ini," katanya.



Kaum wanita Mandailing dari Ulu Klang terlibat dalam aktiviti pelombongan di Ulu Ampang dengan berkemungkinan mendulang dengan menggunakan dulang diperbuat daripada kayu di dasar sungai.



Nama asal "Kuala Lumpur" telah didebatkan lebih dari separuh kurun tanpa sebarang persetujuan.



Abdur-Razzaq berkata perkataan "lumpur" muncul pada tahun 1800 apabila orang-orang Mandailing mula meneroka perusahaan timah di Selangor.



Orang Mandailing turut mengasaskan Klian Baru (Kamunting) dan Klian Pauh (Taiping) setelah melarikan diri ke Selangor daripada Peperangan Klang (1867 - 1873).



Identiti pengasas sebenar Kuala Lumpur telah didebatkan secara mendalam hampir satu kurun lamanya iaitu sejak penubuhan penempatan pelabuhan sungai, yang dikenali sebagai ibu negara Persekutuan Malaysia. Kuala Lumpur lebih dikenali sebagai KL di kawasan sekitar mahupun di persada antarabangsa.



Versi Melayu menyatakan bahawa Raja Abdullah, nama yang dicadangkan oleh pentadbir kolonial, Winstedt, ialah pengasasnya sementara versi Cina pula menyatakan Yap Ah Loy ialah pengasasnya.



"Raja Abdullah ialah ketua Bugis yang berasal dari Riau dan bukannya orang Melayu. Yap Ah Loy ialah 'Kapitan Cina ketiga Kuala Lumpur. Jika terdapat pengasas Cina, ia seharusnya Kapitan Cina pertama Kuala Lumpur," kata Abdur-Razzaq yang mengutarakan bahawa Raja Abdullah tinggal di Pengkalan Batu (Kuala Klang) sejauh 41 km.



Kisah terawal mengenai sejarah negeri Selangor tidak langsung menyebut peranan beliau dalam mengasaskan Kuala Lumpur. Tidak pasti sama ada Raja Abdullah pernah menjejakkan kaki di bumi Kuala Lumpur.



Menyentuh mengenai siapakah yang pertama berada di Kuala Lumpur, kita tahu Sutan Puasa berada di Kuala Lumpur sebelum tahun 1850 lagi. Hui Siew dan Yap Ah Sze Keledek berada di sana pada tahun 1857. Liu Ngiam Kong, yang turut dikenali dengan nama Pak Loh Tsi muncul di Kuala Lumpur pada tahun 1861. Kesemua mereka ini dijemput datang ke Kuala Lumpur oleh Sutan Puasa. Yap Ah Loy hanya muncul di Kuala Lumpur pada tahun 1862," kata Abdur-Razzaq.



Sutan Puasa ialah bangsawan Mandailing dari Tobang di Upper Mandailing, Sumatra. Nama sebenar beliau ialah Sutan Naposom yang telah tercemar di semenanjung sebelum menukar namanya menjadi Sutan Puasa. Beliau berasal daripada suku Labis dan berpindah bersama-sama dengan orang sesukunya ke Selangor melalui Melaka sekitar tahun 1830.



Beliau ialah raja tetapi tidak jelas mengenai darjatnya. Ini kerana Raja Duri dikenal pasti sebagai ketua komuniti Mandailing di Kuala.



Sebagai pedagang yang terkenal, Sutan Puasa dipandang tinggi oleh komuniti bukan Sumatra terutama sekali oleh keluarga diraja Bugis, bangsawan Melayu dan komuniti peniaga kaum Cina.



Pengaruh, interaksi dan rangkaian beliau menjangkau garisan etnik dan geografi.



Beliau bertanggunjawab dalam menjadikan Kuala Lumpur sebagai pusat komersil di pedalaman Selangor sehingga awal tahun 1870-an sebelum era pemerintahan British lagi. Malah, beliau mendapat sokongan dan bantuan daripada Raja Asal, Raja Bilah dan lain-lain personaliti Mandailing selain daripada tiga Kapitan Cina Kuala Lumpur yang pertama iaitu Hiu Siew, Liu Ngim Kong dan Yap Ah Loy.



Beliau telah mengubah Kuala Lumpur daripada sebuah perkampungan yang tidak penting kepada lokus aktiviti yang bersemangat dan bertenaga menerusi orang hubungannya, rangkaiannya, pengaruhnya, kekayaannya dan kepimpinannya.



Beliau kekal sebagai pedagang tin dan saudagar di Kuala Lumpur dan di Kajang. Beliau meninggal dunia pada tahun 1905 dan dikebumikan di perkuburan Islam di Jalan Ampang.



Sumber : New Straits Times

Tarikh : 12hb. Julai 2015
Ditulis oleh : A Shukor Rahman
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is