Skip to main content
AL-JAZEERA

1.   Kerajaan Najib mendakwa bahawa Al-Jazeera sedang cuba menjatuhkan Kerajaannya dengan dokumentari berdurasi selama setengah jam mengenai pembunuhan di Malaysia. Mereka mendakwa tiada unsur kebenaran dalam laporan tersebut.

2.   Jika Kerajaan fikir tiada unsur kebenaran dalam dokumentari tersebut maka sepatutnya saman sahaja Al-Jazeera atas tuduhan menfitnah.

3.   Al-Jazeera ditonton oleh jutaan penonton di seluruh dunia. Kebanyakan mereka mempercayai apa yang mereka tonton. Hanya dengan menyatakan laporan itu tidak benar mungkin akan menyakinkan sesetengah rakyat Malaysia tetapi tidak akan menyakinkan orang luar.

4.   Sedangkan pada bulan Merdeka, Al-Jazeera menunjukkan dokumentari yang menarik mengenai Malaysia termasuk PM sekali. Penonton mempunyai pilihan untuk mempercayai dokumentari yang mana satu.

5.   Dokumentari terbaharu ini tidak hanya memburukkan nama Najib malah nama negara sekali. Tidak menyenangkan apabila diberitahu Perdana Menteri Malaysia mungkin terlibat dalam kes bunuh.

6.   Najib dan Kerajaan mempunyai tugas untuk membersihkan nama kita. Bukti mengenai pembunuhan, penutupan, penglibatan polis dan Razak Baginda tidak terlibat sama sekali dalam jenayah teruk ini harus diserahkan. Badan kehakiman termasuk Peguam Negara harus membersihkan nama mereka terutama sekali mengenai pembebasan Razak Baginda dan rayuan oleh Peguam Negara yang hanya tertakluk kepada dua orang anggota polis. Mereka berdua dibicarakan semula dan didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman gantung oleh Mahkamah Rayuan.

7.   Rakyat Malaysia yang berada di luar negara ditanya apa terjadi pada negara kita. Episod terbaharu ini tidak akan memperbaiki imej negara kita yang tercela akibat skandal lain.

8.   Pihak Kerajaan harus mengambil serius filem dokumentari ini dan membersihkan nama kita. Memadamkan video Al-Jazeera di Malaysia tidak akan menukar apa-apa. Dokumentari ini telah manjadi viral dan masih disiarkan di seluruh dunia.

Sumber : Blog Chedet
Ditulis oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad
Tarikh ditulis : 14hb. September 2015
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail.com 

Comments

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is