Skip to main content
Kedai kopi pernah menjadi sumber utama pasukan perisik

SUMBER BAIK : Penulis meneliti peranan kedai kopi sebagai pos mendengar ketika Darurat.

Kedai-kedai kopi dan gerai-gerai makan dilihat sebagai pos mendengar yang paling efektif di negara ini apabila maklumat penting untuk keselamatan, jenayah dan politik yang melibatkan hidup mati diperlukan.

Special Constable (SC)(B) Sgt Abdul Latif Salleh menyertai perkhidmatan ini pada tahun 1951 dan tidak pernah mengambil cuti pada hari minggu. Beliau memilih untuk meghabiskan masa di kedai-kedai kopi di Kuala Nerang, Kedah yang menjadi pos mendengar yang amat penting.

Selain daripada mendapatkan maklumat daripada orang kampung, Latif sentaisa berwaspada ketika berpakaian biasa. Beliau akan memasang telinga akan perbualan di kedai-kedai dan di gerai-gerai sambil menikmati secawan kopi.

"Saya bergaul dengan penduduk kampung dari Kuala Nerang dan dari sempadan Malaysia-Thai," kata beliau sambil mengimbas kembali.

"Di Kuala Nerang, ada penduduk menjadi pemberi maklumat kepada komunis sementara ada juga yang menjadi pemberi maklumat kepada kedua-dua pihak."

"Perkara ini lumrah kerana ada penduduk kampung tersepit antara ancaman komunis dengan tanggungjawab mereka membantu kerajaan."

"Semasa saya berkhidmat selama empat tahun, saya telah membantu memusnahkan beberapa kem komunis di Durian Burung, di Ahning, di Naka, di Nami dan di Padang Lembu."

Di Ahning, para pegawai SC telah menjumpai 20 kampit beras, labu air, sardin dan juga periuk belanga serta peralatan memasak di dalam sebuah pondok. Latif dan 14 SC telah berkampung selama tiga hari menunggu pengganas untuk mengambil bahan makanan dan peralatan memasak

Bagaimanapun, pengganas komunis tidak muncul-muncul dan bilik operasi di Alor Star mengarahkan mereka memusnahkan bahan makanan tersebut.

Beberapa hari kemudian, Latif menerima maklumat bahawa sebuah pondok di Nami menjadi tempat pengumpulan makanan untuk komunis.

"Bagi mengelak daripada dikesan, saya serta 14 anggota SC merentasi hutan sepanjang 1.5km untuk sampai ke tapak tersebut. Sebelum senja menjelang, saya telah menempatkan beberapa anggota SC di pelbagai lokasi di sekitar pondok tersebut untuk serbu pada waktu malam. Lebih kurang pada pukul 9 malam, 4 suspek komunis dilihat sedang menghampiri pondok tersebut.

"Seorang anggota SC yang berada di barisan hadapan melepaskan tembakan beberapa kali yang diikuti oleh beberapa anggota SC lain dengan anggapan bahawa saya telah memberikan arahan untuk menembak. Jeritan komunis boleh didengar dan mereka melarikan diri tanpa membalas tembakan.

"Pada keesokan pagi, kami menjumpai banyak kesan darah di tanah yang menunjukkan para komunis mengalami kecederaan teruk.

"Anggota SC yang melepaskan tembakan memberitahu saya bahawa dia terpaksa melepaskan tembakan kerana empat komunis berada hanya 15m daripadanya."

Anthony M. Perry dari Stonyhurst, Lancashire yang berkhidmat di British Intelligence Corps in Malaya selama tiga tahun ketika Darurat ialah orang yang boleh dipercayai, terutama sekali, apabila melibatkan rakan setugasnya yang secara tidak sengaja 'berbaik-baik' dengan pihak musuh.

Sama seperti Latif, lokasi mendengar Perry ialah di kedai-kedai kopi di Happy World di Kuala Lumpur, di Jubliee Park di Ipoh dan di Kuala Pilah.

"Saya gemar menari tarian ronggeng dan joget sambil menikmati kopi hitam yang keras di kedai-kedai kopi dalam taman sambil memerhati kehidupan seharian.

"Walaupun saya berhibur ketika berkunjung ke taman hiburan sama ada di Kuala Lumpur atau di Ipoh, saya turut menjaga pasukan tentera warga British yang berbaik-baik dengan agen yang disyaki anggota komunis atau yang bersimpati dengan mereka."

Pasukan perisikan mendapat tahu bahawa agen-agen ini sering menipu tentera untuk menyeludup masuk ganja dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur atau ke Singapura dengan meminjam kenderaan mereka untuk digunakan bagi perjalanan pada hujung minggu. Dadah ini kemudiannya dijual untuk mengumpul dana bagi perjuangan komunis.

"Sukar untuk seorang cina melepasi pusat pemeriksaan di Kuala Kangsar, di Tapah dan di Slim River manakala anggota tentera dapat melepasinya dengan mudah. Selalunya dadah tersebut akan disembunyikan di dalam tayar ganti."

Keburukan menggunakan kedai-kedai kopi sebagai pos mendengar ialah hukuman yang dikenakan oleh pihak komunis. Latif berkata pemberi maklumat yang biasa memberi maklumat kepada mereka akan hilang tanpa kesan.

Pada 15 Ogos 1951, penolong pegawai penempatan semula, Teo Boon Hoe, telah ditembak mati di kedai kopi di Permatang Tinggi New Village di Bukit Mertajam.

Pesuruhjaya Tinggi General Sir Gerald Templer menempatkan semula 66 buah kampung setelah gagal mendapat sebarang maklumat mengenai pembunuhan itu.

Pada bulan September dan November 1948, dua anggota detektif telah ditembak mati di sebuah kedai kopi yang beralamat di No. 67 Jalan Bukit Penara di Balik Pulau, Pulau Pinang.

Pada bulan April 1951, Neoh Chwee Leong telah ditembak mati di sebuah kedai kopi di Tanjung Bunga setelah percubaan pertama untuk membunuh beliau di sebuah kedai kopi di Vale of Tempe (kini dikenali sebagai Jalan Lembah Pantai) tiga bulan sebelum itu gagal.

Pegawai Kastam Bersara, Sudin Saad dari Kampung Bakar Kapur, Kepala Batas berkata beliau akan singgah untuk meminum kopi di salah sebuah kedai kopi di bandar setelah membayar bil utiliti beliau dan membeli-belah.

"Anda akan terkejut kerana boleh mengetahui cerita terkini yang sedang berlaku di seluruh kawasan daripada perbualan biasa di kedai kopi." 


Sumber : New Straits Times 

Tarikh : 16hb Ogos 2015
Ditulis oleh : A. Shukor Rahman
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail.com



Comments

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is