Skip to main content
PEMISAHAN KUASA

1.   Timbalan Perdana Menteri membuat rujukan kepada pemisahan kuasa apabila membuat komen mengenai kenyataan yang dikeluarkan oleh Raja-Raja untuk mempercepatkan penyiasatan 1MDB dan 2.6 bilion Ringgit dalam akaun Najib. Adakah ini pelanggaran andaian pemisahan kuasa antara Raja-Raja dan Kerajaan?.

2.   Memang benar, Agong dan Raja-Raja Melayu adalah monarki berpelembagaan. Akan tetapi, ini tidak bermakna mereka ini sebagai pak turut yang membenarkan semua perlakuan Kerajaan.

3.   Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan (Perlembagaan Negeri hampir sama dengan Perlembagaan Persekutuan) menyatakan dengan jelas bahawa Kuasa Eksekutif Persekutuan hendaklah terletak hak pada Yang di-Pertuan Agong dan tertakluk kepada peruntukan mana-mana undang-undang persekutuan dan peruntukan Jadual Kedua, bolehlah dijalankan olehnya atau oleh Jemaah Menteri atau oleh mana-mana Menteri yang diberi kuasa oleh Jemaah Menteri tetapi Parlimen boleh melalui undang-undang memberikan fungsi eksekutif kepada orang lain.

4.   Perkara 40 menyatakan dengan jelas bahawa Agong berhak meminta apa-apa maklumat Kabinet.

5.   Kedua-dua perkara ini dengan jelas memberikan Yang di-Pertuan Agong peranan eksekutif.

6.   Perkara 40 Perenggan (2) dengan jelas menyatakan Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya dalam melaksanakan fungsi

a)   melantik Perdana Menteri

b)   tidak memperkenankan permintaan bagi pembubaran Parlimen

c)   undang-undang Persekutuan boleh membuat peruntukan bagi Agong bertindak selepas berunding dengan atau atas cadangan mana-mana individu atau sekumpulan individu.

7.   Kita pernah melihat Raja-Raja menolak nama calon-calon yang diberikan oleh parti majoriti untuk jawatan Menteri Besar.

8.   Jika Perdana Menteri memohon untuk membubarkan Parlimen, Agong boleh menolak.

9.   Sekali lagi kita lihat Agong dan Raja-Raja boleh bertindak atas budi bicara mereka. Mereka boleh berunding dan menerima cadangan daripada mana-mana individu atau pihak berkenaan.

10.  Sudah tentu, jika petition dibuat atau terdapat surat desakan daripada orang ramai, raja-raja tidak semestinya hanya mendengar pada Kabinet sahaja.

11.  Perkara 41 menyatakan Yang di-Pertuan Agong Komander Tertinggi bagi Pasukan Tentera Persekutuan. Jelas sekali, ia bukan kelebihan memakai pakaian seragam tersebut.

12.  Apa yang jelas adalah dalam Perlembagaa tidak menyentuh mengenai pemisahan kuasa antara Kerajaan dan Agong. Malah, dalam keadaan tertentu, Agong boleh bertindak atas budi bicaranya.

13.  Dan, Agong boleh mendengar pendapat orang lain selain daripada Kabinet. Keadaan ini berlaku apabila Kabinet gagal menyelesaikan aduan rakyat yang memerlukan Agong dan Raja-Raja meminta agar Kerajaan memberi tindak balas.

14.  Dalam mengeluarkan kenyataan, Raja-Raja tidak mengatasi peruntukan dalam perlembagaan. Sebenarnya, mereka mengikut seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

15.  Sebaliknya, perkara yang sama tidak boleh digunakan dalam prinsip pemisahan kuasa antara perundangan eksekutif dan kehakiman.

16. Kini, Perdana Menteri selaku ketua perundangan yang dipilih, dengan jelas tidak menghormati prinsip ini.

17.  Contohnya, para pegawai pentadbiran yang menyiasat 1MDB dan 2.6 bilion Ringgit telah ditukar ke Pejabat Perdana Menteri menyebabkan tugas mereka tergendala. Mereka diganti atas arahan Perdana Menteri.

18.  Para pegawai SPRM juga dilayan seperti itu dan sekali lagi menyebabkan penyiasatan tergendala.

19.  Peguam Negara, salah seorang anggota penubuhan kehakiman telah dibuang ketika beliau sedang menjalankan tugas untuk menyediakan kes dibawa ke mahkamah. Seorang hakim yang menggantikan tempat beliau sebagai Peguam Negara. Ini sebenarnya merampas kuasa kehakiman.

20.  Peguam Negara dikatakan sedang sakit tetapi beliau menafikannya. Tiada sijil sakit dikeluarkan untuk menyokong kenyataan ini.

21.  Semua ini diketahui umum. Raja-Raja mungkin telah mendengar dan mungkin telah menerima petition mengenai sikap autoritarian yang tidak menghormati undang-undang dan peraturan Kerajaan.

22.  Rakyat negara ini tertakluk di bawah Raja-Raja. Dan, sebagai Raja-Raja mereka harus mengambil berat kebajikan rakyat.

23.  Jika pada pendapat mereka, Kerajaan harus mempercepatkan penyiasatan demi keprihatinan rakyat dan negara ini, maka ia adakah tugas Raja-Raja untuk memberitahu Kerajaan mengenai ketidakpuasan hati rakyat mengenai isu ini dan meminta perkara ini diselesaikan.


Sumber : Blog Chedet

Ditulis olhe : Tun Dr. Mahathir Mohamad
Tarikh ditulis : 20hb Oktober 2015
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is