Skip to main content
PROTON

1.   Baru-baru ini, saya telah merasmikan pembuatan enjin baharu untuk Proton. Bukan selalu syarikat pengeluar automotif menghasilkan sebuah enjin baharu. Enjin Proton Compro berusia lebih dari 10 tahun dan tidak lagi sesuai digunakan. Jadi penghasilan enjin baharu untuk Proton amat menerujakan.

2.   Akan tetapi, para wartawan tidak memahami kepentingan acara ini. Negara kita pernah mengeksport kereta Proton ke UK dalam jumlah besar tetapi dengan pengenalan standard pengeluaran asap kenderaan dan efisien minyak, kita tidak berupaya menjual kenderaan di UK. Perkembangan terbaharu pembuatan enjin baharu Proton oleh jurutera kita bekerjasama dengan RICARDO dari UK membolehkan memenuhi syarat baharu di UK dan Eropah. Kami harap dapat kembali mengeksport kenderaan ke negara-negara ini.

3.   Secara kebetulan, enjin ini hanya dapat digunakan setelah melalui ujian ketat termasuk dipandu sejauh lima kilometer. Enjin ini dapat dipasang dalam kenderaan Proton pada akhir tahun 2017. Setelah itu, akan ada lebih banyak ujian untuk setiap model. Menghasilkan sebuah kenderaan mengambil banyak masa.

4.   Syarikat pengeluar Proton menyedari persepsi negatif mengenai kenderaannya dalam pasaran Malaysia terutamanya dalam kalangan pemilik kenderaan import. Tiada apa yang boleh dilakukan untuk mengubah pendirian mereka. Mereka tidak mempunyai kebanggaan dengan kenderaan buatan Malaysia.

5.   Kenderaan yang dihasilakan sekarang berbeza dengan kenderaan yang dihasilkan dahulu. Ia telah melalui banyak penambahbaikan dan terdapat lebih banyak ciri daripada kenderaan dalam kategori sama. Malah, kenderaan Proton yang lebih murah mempunyai ciri yang terdapat dalam kenderaan mahal.

6.   Model Proton Iriz 1.6 automatik mempunyai enam bag udara, pintu boleh dibuka selepas cubaan kedua, kenderaan tidak berundur ke belakang apabila menekan brek ketika berada di cerun dll.

7.   Produk baharu harus digunakan dahulu untuk mengetahui kemampuannya, begitu juga dengan kenderaan baharu Proton. Anda harus memandunya dahulu untuk mengetahui kapasititnya. Saya memandu Iriz dan Suprima S dan percayalah, saya amat selesa memandunya, terutamanya Iriz, ia mempunyai steering kuasa tinggi dan sangat ringan. Ia bertindak balas pantas dengan pemecut.

8.   Pada pendapat saya, rakyat Malaysia boleh jadikan kenderaan Proton sabagai pandu uji. Beritahu kami pangalaman anda dan kemukakan kritikan. Kami perlu maklum balas anda untuk terus menambahbaik.

9.   Saya bukan jurutera walaupun saya tahu serba sedikit mengenai kejuruteraan. Percayalah, bukan mudah untuk mereka, membuat, menguji dan menghasilkan kenderaan. Jika anda pernah membuat susun suai gambar, anda pasti memahami masalah yang dihadapi oleh para jurutera dan para pekerja di bahagian pemasangan semasa merka melakukan kerja-kerja pemasangan.

10.   Terdapat 4000 bahagian untuk direka, untuk ditentukur, untuk dibuat dan untuk dipasang. Negara kita merupakan satu-satunya negara sedang membangun di dunia yang mampu melakukan kesemua tugas ini. Saya fikir, para pekerja dan para jurutera kita perlu diuji tahap mereka jika tidak mahu memberi sokongan.

11.  Kita bukan penyebab harga kenderaan meningkat. Sebarang sokongan yang kami terima daripada Kerajaan juga diberikan kepada syarikat lain kerana menggunakan barangan tempatan. Kami menggunakan hampir 90% barangan tempatan dan memberi duti eksais rendah. Sejak ditubuhkan, Proton telah membayar cukai lebih daripada 24 bilion Ringgit dan memperoleh 14 bilion dalam bentuk potongan cukai eksais dan bukannya memperoleh dalam bentuk wang tunai. Ya, kami menerima sebahagian peruntukan untuk kajian dan pembangunan yang dijanjikan.

12.  Cukai kenderaan yang menyebabkan harga kenderaan meningkat tetapi Kerajaan harus mengenakan cukai terhadap pemandu kereta kerana Kerajaan harus menyediakan kemudahan jalan raya dan lain-lain kemudahan infrastruktur.

13.  Perlu diingat, apabila anda membeli kereta buatan luar negara, wang akan mengalir keluar dari negara untuk meningkat ekonomi negara mereka dan pekerja mereka.

14.  Apabila anda membeli kereta buatan tempatan, wang akan berada dalam negara, pekerja memperoleh pendapatan, peniaga, agen dan pekerja boleh berniaga dan ekonomi negara terus berkembang. Beribu-ribu keluarga dapat menjalani kehidupan yang baik.

15.  Andaikan, semua industri tempatan telah ditutup, hanya yang berkemampuan boleh membeli barangan import. Kita akan kembali menjadi negara dunia ketiga yang gagal.

16.  Malaysia ialah negara perdagangan iaitu kita mengeksport dan kita mengimport. Jika import melebihi eksport negara kita tidak akan berkembang. Kesemua negara yang mengeksport kenderaan mereka ke Malaysia melindungi pasaran mereka supaya Proton tidak dapat menembusi pasaran negara mereka.

Sumber : Blog Chedet
Ditulis oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad
Tarikh ditulis : 9hb Febuari 2016
Diterjemah oleh : Teratai Melur
E-mel : terataigenius@gmail.com 

Comments

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is