Skip to main content
TUN MUSA

1.   Sahabat karib saya, rakan sekerja, bekas Timbalan Presiden UMNO dan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam menyalahkan saya di atas kegagalan mencapai Wawasan 2020. Ini kerana saya gagal membentuk pengganti saya.

2.   Kegagalan pertama saya ialah Tun Musa Hitam sendiri. Beliau tidak dapat menunggu saya bersara. Jadi beliau meletak jawatan setelah 5 tahun bersama saya sebagai Timbalan saya. Di dalam Kerajaan, penyokong beliau dikenali sebagai Kerajaan MM.

3.   Beliau berkeyakinan Majlis Tertinggi UMNO akan menjatuhkan saya dan melantik beliau sebagai Presiden. MT mengambil keputusan untuk memujuk beliau untuk kembali sebagai TPM dan Timbalan Presiden. Beliau kembali sebagai Timbalan Presiden.

4.   Dalam pilihanraya seterusnya, beliau memujuk pesaing dan musuh lama beliau, Tengku Razaleigh Hamzah untuk bersaing bagi jawatan Presiden dan menentang saya. Beliau bersedia menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden di bawah Tengku Razaleigh tetapi tidak di bawah saya.

5.   Beliau sanggup melakukan demikian walaupun saya telah melupakan niat jahat beliau dan melantik beliau sebagai Duta Khas ke PBB dengan jawatan menteri.

6.   Dalam pertandingan jawatan presiden, (Tan Sri) Syed Hamid Albar, (Tan Sri)  Abdul Kadir Sheikh Fadzir, (Tun) Abdullah Ahmad Badawi dan (Tan Sri) Rais Yatim menyebelahi Tengku Razaleigh.

7.   Saya dan Ghafar Baba menang. Kemudian saya lantik mereka yang tidak setia kepada saya sebagai menteri dalam kabinet saya. Salah seorang daripada mereka, Tun Abdullah Badawi dinamakan sebagai pengganti saya sebagai Perdana Menteri. Saya tidak memilih penyokong yang setia dengan saya, saya pilih yang tidak setia dengan saya.

8.   Saya tidak melatih sesiapa untuk menjayakan Wawasan 2020. Saya percaya dengan kepimpinan contoh. Mungkin saya menjadi contoh tidak baik kepada mereka kerana calon yang saya pilih tidak dapat menjayakan Wawasan 2020. Memang salah saya.

9.   Musa, terima kasih banyak kerana mengutarakan punca utama kegagalan Wawasan 2020. Sudah tentu anda tahu mengenai kegagalan pada tahun 1986, lama sebelum Wawasan ini dibentuk. Mungkin sebab ini anda meletak jawatan daripada Kerajaan yang saya terajui. Jadi, tiada siapa boleh menyalahkan anda. Khidmat anda kepada saya dan kepada negara akan tercatat dalam sejarah.

Sumber : Blog Chedet
Ditulis oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad
Tarikh ditulis : 25hb Februari 2016
Diterjemah oleh : Teratai Melur
E-mel : terataigenius@gmail.com

Comments

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is