Skip to main content
LUCK

Years ago, a poor peasant was trying to change his life. Whatever he tried was useless: He was still poor and helpless. One day while working on his land, he thought, "I have done everything I could to get a better life. Why can't I change it? Maybe my luck is sleeping in a very far land! I'd better go and awaken my damned luck. It will certainly change my life!". He then decided.

He then left everything to find his sleeping Luck. Days and nights passed as he traveled impatiently toward his luck. Somewhere on the way, he came across to a very weak lion. "Where are you going man?" The lion asked. "I'm going to awaken my sleeping luck to change my life." The man replied proudly. The lion said, "I have been seriously sick for a long time. Please tell your luck about my situation and ask him to prescribe something for me so that I can get well again." The man agreed and kept travelling.

After some time, he met a farmer sitting under an old tree crying, "Why are you crying?". The man asked as he came close to him. The farmer said, "I'm so poor that I can't feed my family properly. My children are always hungry. I don't know what will happen to them in future. By the way, who are you and where are you going now?" the farmer asked. "I have been as helpless as you till now. But I'm now going to find my luck is sleeping in a very far land. Then I will be helpless no more," The man answered proudly. The farmer then requested the man to ask his luck about his situation and find him a way out of his difficulties. The man agreed and left.      
Somewhere on his way, he entered a village whose ruler was very old and disappointed. The village gatemen took the man as a stranger to the ruler. The man explained the whole story to the ruler. The ruler said, " I consider myself unsuccessful as I have no son who could inherit my position. I'm so old now and people don't obey me any longer. Please tell your luck about my problems and ask for a solution." The man agreed and went.

He finally found his luck sleeping in a very old shack. He awakened his luck enthusiastically and explained everything to him. "Don't worry." The luck said, "From now on I will be with you in whatsoever you are doing. Tell the ruler that if he lets his only daughter marry, she will give birth to a very smart son who can handle the job. The farmer has got a precious treasury under the same tree where he is always crying. The lion must have the brain of a stupid human to treat his disease." After the man listened to the luck carefully, he became so happy because his luck has been awakened now.

On the way back, the man went to the ruler and explained it all to him. "What a good opportunity this is." The ruler thought, "This man can save my dynasty. I'll ask him to marry my daughter." he decided. The man nevertheless rejected the ruler's offer and said, "I have just awakened my luck. I'm going to be a lucky man. I can't have myself chained here!. I'm going to find my bright future.
He then went to the farmer and helped him find the treasury. "Come and stay here with us. We will be rich enough to have a very happy life together." The farmer said pointing to the treasury they had found . The man laughed and said, "Stay here? You must be kidding! I have just awakened my luck. I am going to be a luck man.

At the end, he went to the lion and explained the whole story to him."What an unbelievably stupid man this human is!" The lion thought , "He has rejected such excellent offers so carelessly to find a better life in the future. I don't believe I'll find one more stupid than him. If I want to get well again, the brain of this stupid man will be the best medicine for me!" The lion then decided.

NASIB

Beberapa lama dahulu, seorang petani muda cuba mengubah nasibnya dengan pelbagai cara namun dia tetap gagal. Petani muda masih miskin dan gagal mendapat sebarang pertolongan. Pada suatu hari, sedang dia melakukan kerja-kerja di ladang, dia terfikir : "Saya telah melakukan segala-gala untuk mendapat kehidupan yang lebih baik tetapi kenapakah saya masih gagal menukar nasib saya? Mungkinkah nasib saya sedang tidur di hujung dunia! Lebih baik saya pergi mencari dan mengejutkan nasib saya. Tentu cara ini akan menukar kehidupan saya!" Dia pun mengambil keputusan untuk mencari nasibnya.

Dia meninggalkan segala-galanya dan mula mencari Nasibnya yang sedang tidur. Siang berganti malam, malam berganti siang berlalu dan dia masih mengembara dengan rasa tidak sabar mencari nasibnya. Dalam perjalanannya, dia terserempak dengan seekor singa yang berada dalam keadaan sangat lemah. "Ke manakah kamu hendak pergi?" Singa itu bertanya. "Saya hendak mengejutkan nasib saya yang sedang tidur untuk menukar kehidupan saya." Pemuda itu menjawab dengan bangga. Singa itu berkata, "Saya telah lama menderita sakit. Tolong beritahu nasib kamu mengenai keadaan saya dan memberitahu cara untuk menyembuhkan penyakit saya supaya saya sihat kembali." Pemuda itu pun bersetuju dan meneruskan perjalanan.

Setelah beberapa lama, pemuda itu menemui seorang petani sedang duduk di bawah sebatang pokok tua sambil menangis. "Kenapakah kamu menangis?" tanya pemuda itu sambil mendekatinya. Orang tua itu menjawab, "Saya sangat miskin sehingga tidak mampu memberi makan kepada keluarga saya. Anak-anak saya sering dalam kelaparan. Saya tidak tahu apa akan berlaku kepada mereka pada masa depan. Oh ya! Siapakah kamu dan hendak ke mana? tanya petani itu. "Saya pernah menanggung kesusahan seperti kamu tetapi saya hendak mencari nasib saya yang sedang tidur di hujung dunia supaya saya tidak perlu menanggung susah lagi". Pemuda itu menjawab dengan bangga. Petani itu meminta agar pemuda itu menanyakan pada nasibnya mengenai keadaannya dan mencarikan jalan keluar Pemuda itu bersetuju dan meneruskan perjalanan.

Dalam perjalanannya, pemuda itu memasuki sebuah kampung. Pemerintah kampung sangat tua dan berada dalam keadaan kecewa. Penjaga pintu kampung membawa pemuda itu menemui pemerintah tersebut. Pemuda itu menceritakan kisahnya kepada pemerintah kampung itu. Pemerintah itu berkata, "Beta menganggap diri beta tidak berjaya kerana tidak mempunyai anak lelaki yang akan mewarisi takhta beta. Beta pula telah berusia and rakyat beta tidak mematuhi beta lagi. Tolong khabarkan pada nasib kamu mengenai masalah beta dan minta penyelesaian." Pemuda itu pun bersetuju dan meneruskan perjalanan.

Akhirnya, pemuda itu menemui nasibnya sedang tidur dalam pondok yang sangat usang. Pemuda itu mengejutkan nasibnya dengan perasaan gembira dan menjelaskan segala-galanya . "Jangan risau." kata nasib. "Mulai sekarang saya akan sentiasa bersama kamu dalam apa jua keadaan. Beritahu pada pemerintah kampung jika beliau mengahwinkan puteri tunggalnya, dia akan melahirkan seorang putera yangsangat pintar yang mampu memerintah. Petani itu pula mempunyai harta karun di bawah pokok yang dia selalu duduk menangis. Singa itu pula harus makan otak milik seorang bodoh bagi merawat penyakitnya. Setelah pemuda itu mendengar arahan nasibnya dengan berhati-hati, dia merasa sangat gembira kerana kini nasibnya telah sedar.

Dalam perjalanan pulang, pemuda itu menemui pemerintah kampung dan menerangkan arahan nasibnya. "Ini satu peluang yang sangat bagus." Pemerintah itu berfikir, "Pemuda ini boleh menyelamatkan dinasti beta." Pemerintah itu mengambil keputusan meminta pemuda itu mengahwini puterinya. Pemuda itu menolak tawaran pemerintah itu dan berkata, "Saya baru sahaja mengejutkan nasib saya. Nasib saya akan menjadi sangat baik. Saya tidak mahu dikongkong di sini! Saya hendak mencari masa depan saya yang cerah."

Pemuda itu pergi menemui petani dan membantunya mencari harta karun di bawah pokok. "Mari dan tinggal bersama-sama dengan kami. Kita sama-sama akan menjadi kaya." kata petani itu sambil menunjukkan harta karun yang baru ditemui. Pemuda itu ketawa dan berkata," Tinggal di sini? Pasti kamu bergurau! Saya baru sahaja mengejutkan nasib saya. Saya akan menjadi seorang yang sangat bertuah.

Akhirnya, pemuda itu pergi menemui singa dan menerangkan segala-gala. "Tidak dapat dipercayai alangkah bodohnya orang ini!" Singa itu berfikir, "Dia telah menolak semua tawaran baik untuk mencari yang lebih baik. Saya tidak percaya saya akan menemui orang yang lebih bodoh daripadanya. Jika saya hendak sihat semula, otak pemuda ini amat mujarab bagi saya!" Singa itu mula mengatur rancangan.



Diterjemah oleh : Teratai Melur

E-mel ; terataigenius!gmail.com
**Jika memerlukan khidmat terjemahan, sila emel di alamat emel di atas.     

Comments

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is