Skip to main content
Semangat Maal Hijrah

Banyak boleh dipelajari mengenai kedatangan Islam daripada Manuskrip Melayu
_____________________________________________________

Maal Hijrah ditakrifkan dengan penghijrahan penting oleh Nabi Muhammad SAW dari Mekah ke Madinah. Ia merupakan peristiwa penting untuk perayaan dan kegembiraan, satu perayaan melambangkan pembebasan daripada penindasan.

Penghijrahan ini membuka lembaran baharu dan pada kurun seterusnya memulakan perkembangan agama Islam seluruh dunia. Terdapat fokus utama dalam mengejar pengetahuan serta mendorong kebangkitan cendekiawan dari kurun ke-9 ke ke-11. Kemunculan cendekiawan-cendekiawan seperti Ibnu Sina dan Al-Khwarizmi yang dikenali sebagai bapa Algebra menjadi bukti.

Ini tidak menghairankan kerana ayat pertama yang diturunkan seperti diterangkan dalam Al-Quran adalah Iqra yang bermaksud 'baca' mendorong kita ke arah pengetahuan dalam pelbagai cara. Contohnya, alat seperti astrolab yang dicipta oleh cendekiawan Islam membolehkan mereka mengembara jauh serata dunia seperti ke negara China melalui Laluan Sutera. Bidang sains dan matematik adalah bidang antara kecemerlangan cendekiawan Muslim.






Astrolab
Foto : Teratai Melur

Kedatangan agama Islam

Banyak petunjuk menunjukkan perubahan yang berlaku di kawasan ini dengan kedatangan agama Islam. Di Semenanjung Malaysia, umumnya, adalah melalui Batu Bersurat Terengganu, artifak terawal dengan tulisan Jawi yang dipercayai bukti awal kedatangan Islam ke negara kita. Inskripsi berbahasa Melayu ini dipercayai ditulis pada 22 Feb 1303.


Batu Bersurat Terengganu
Foto : Teratai Melur


Daripada Hikayat Melayu

Mungkin agak menghairankan kedatangan agama Islam dibabadkan dalam Hikayat Melayu (dalam bentuk lagenda) tetapi Hikayat Melayu adalah bahan penting dan berupaya merakamkan perihal sejarah yang berlaku pada masa dahulu.

Bermula dengan Sejarah Melayu, cerita berikutnya mula berkait. Pada satu malam, Raja Kecil Besar, pemerintah Melaka bermimpi diarah Nabi Muhammad SAW untuk memeluk agama Islam. Dalam mimpi tersebut dinyatakan bahawa sebuah kapal laut dari Jeddah akan tiba dan para penumpang akan bersolat sejurus mereka menjejakkan kaki di tanah. Beliau menceritakan mimpi tersebut kepada bendahara beliau. Bendahara kemudiannya memberi Raja Kecil Besar sekiranya mimpi tersebut menjadi kenyataan, beliau harus memeluk agama Islam.

"Asar sekarang datang sebuah kapal dari Judah, turun orangnya itu sembahyang di pantai Melaka ini," katanya (Raja Kecil Besar).-Sejarah Melayu/Malay Annals.

Pada keesokan harinya, Raja Kecil Besar pergi ke pelabuhan dan sebuah kapal laut dari Jeddah benar-benar tiba. Apabila beliau bertanya siapakah mereka kepada lelaki yang berpakaian putih, mereka menjawab mereka adalah "Syeikh".



Sebuah globe samawi cakerawala Indo-Persian dengan tulisan puji-pujian kepada Hadi Isfahani yang bertarikh 1197 AH1783-3 AD daripada Sotheby.

Foto : New Straits Times - Life & Times - 26th October 2014

Raja Kecil Besar merupakan anak kepada Raja Tengah, keturunan Raja Iskandar dari Singapura menjadi Muslim dan rakyat Melaka turut memeluk agama Islam.




Foto : New Straits Times - Life & Times - 26th October 2014


Terdapat banyak cerita-cerita seperti ini dalam pelbagai tulisan. Contohnya, dalam Hikayat Patani, pemerintah Phaya Tu Naqpa mengidap penyakit kulit yang teruk dan disembuhkan oleh Syeikh Said apabila baginda berjanji untuk memeluk agama Islam. Akan tetapi, baginda enggan berbuat demikian dan apabila Syeikh Said enggan mengubati baginda barulah baginda memeluk agama Islam. Baginda menukar nama kepada Sultan Ismail Syah Zilullah Fil Alam dan ketiga-tiga anak baginda dipanggil Sultan Mudaffar Syah, Siti Aisyah dan Sultan Manzur Syah. Penduduk Pattani Dar al-Salam turut memeluk agama Islam.

Hal-hal Perundangan

Kita difahamkan melalui Manuskrip Melayu bahawa undang-undang pada masa dahulu dibentuk mengikut undang-undang Islam. Fakta menunjukkan undang-undang Berkanun berdasarkan undang-undang Islam dan membentuk kebanyakan undang-undang lain mengikut Islam, undang-undang Islam ini diguna pakai di seluruh kawasan pemerintahan.

Contohnya, "dia yang didapati mencuri dari sebuah rumah akan dipotong tanganya. Tetapi jikalau terdapat ramai pencuri dan hanya seorang di antara mereka yang memasuki rumah tersebut maka hanya tangan pencuri itu sahaja akan dipotong, yang lain akan dihukum dengan hukuman ta'zir.' (Undang-undang Kanun Melaka).

Pembebasan dan masyarakat celik huruf

Kemungkinan satu perkara penting berlaku dengan kedatangan agama Islam adalah kadar celik huruf di kalangan penduduk.

Selain daripada mempelajari Al-Quran, tulisan Arab digunakan sebagai asas bagi tulisan Melayu iaitu tulisan Jawi. Tulisan Jawi ini digunakan untuk tujuan merekod kajian keagamaan, undang-undang, kesusasteraan dan lain-lain dokumen penting direkodkan dalam Manuskrip Melayu.

Berkurun lamanya Manuskrip Melayu membentuk pemikiran orang ramai dan selama itu kita telah didedahkan dengan pengajarannya yang lembut, amaran tajam dan kebijaksanaan serta memperingati peranannya sebagai penyimpan tradisi dan kebudayaannya. Di antara semua Manuskrip, Hikayat Melayu mempunyai sejarah kepopularannya yang panjang dan penceritaannya menunjukkan keadaan masa apabila kepercayaan bertunjangkan pelbagai amalan dan agama.

Maal Hijrah menandakan perpindahan ke arah lebih baik. Pemikiran yang lebih baik. Realisasi diri yang lebih baik. Selain daripada hadiah agama Islam itu sendiri, kelahiran tulisan Jawi adalah satu lagi hadiah Maal Hijrah tidak ternilai harganya. Kelahiran ini melahirkan pemikiran, kebijaksanaan dan pengetahuan baharu.


Sumber  : New Straits Time - Life & Times - 26 Oktober 2014 
www.nst.com.my/node/46181
Ditulis : ninot Aziz
Diterjemah oleh : Teratai Melur
Emel : terataigenius@gmail.com

Comments

  1. Dear Teratai Melur,
    Excellent translation. In fact, I love reading the article in Bahasa Melayu. Please keep up the good job and I will share this on my Facebook page and other groups of similar interest.

    Let us hope this allows more readers and those interested in our ancient manuscripts and Hikayat appreciate the info shared.

    ReplyDelete
  2. Saya gemar membaca dalam BM Teratai Melur, Terima Kasih.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

PINGGAN BERTINTA PANTUN Pinggan bertinda pantun adalah penanda yang menandakan kepentingan rangkap catur larik dalam masyarakat Melayu pada masa dahulu. Bagi pengumpul barangan seramik dan barangan tembikar, nama Staffordshire mungkin sinonim dengan nana-nama seperti Wedgwood, Royal Doulton dan Royal Albert . Barangan berjenama ini merupakan pinggan mangkuk meja dan pinggan hiasan serta patung hiasan kecil yang menghiasi meja-meja dan dinding-dinding di kebanyakan runah di Malaysia. Bagaimanapun, hanya sedikit yang menyedari bahawa ada di antara pinggan-pinggan ini mula dibuat di Staffordshire , sebuah mukim di West Midlands di England bagi pasaran timur, ditulis dengan pantun Melayu dalam tulisan Jawi. Mungkin seawal tahun 1826, beberapa rangkap catur larik Melayu yang baik telah dipindahkan ke pinggan oleh para pengusaha sebelum dibawa belayar untuk pasaran di dunia Melayu. Kebanyakan pinggan bertinta pantun ini merupakan pinggan makan biasa dan ada juga mempunya
LESSONS FROM ANCIENT COMEDIES There is wisdom in these seemingly silly tales Picture this. A man mistakenly gives his newborn baby a bath in boiling hot water. The child's face, grimaced and distorted, reflects her agony. In the throes of death, she fails her hands about and dies in her father's arms. This is one of the most gruesome scenes in the popular Malay folk literature series of Pak Pandir.Pak Pandir, in absurd conclusion, looks at the baby's face and thinks she is laughing with glee. Mak Andeh comes home, to find her only daughter scalded to death. How this could be considered comedy is probably beyond the comprehension of the modern audiences of today. And yet, perhaps, this is the genius of the ancient comedies in delivering the simplest of messages. That sheer stupidity can cause great grief and untold personal loss. The unthinkable makes you think. Why such tales? Perhaps comedies are prevalent in all old fables as a means to share wisdom
Henry Gurney's Final Fight Gurney's funeral procession through the streets of Kuala Lumpur on Oct 8, 1951. The place is infested with mosquitoes and one glides to a halt on Siew Mah's sweat-soaked right forearm. Yet, the guerrilla commander of Pahang's 11th Regiment and close confidante of Chin Peng remains motionless at his ambush station. His eyes and mind are transfixed on the section of narrow twisting road further in front that forms an almost perfect S-shaped bend. Siew Mah moves his head slowly to check on the positions of the rest of his 38-member platoon. The movement startles the mosquito and it quickly flies away without having the chance to draw blood. From the corner of his eyes, the commander traces the tracks connected to his three Bren-gun firing positions. Satisfied, he turns to check the crucial withdrawal route where he and his men will dissolve back into the jungle once the act had been committed. The date is